Abstract
Für Studierende der Sozialen Arbeit sind Vorlesungen zu Theorien (in) der Sozialen Arbeit gewohntes Programm. Doch wie sehen die theoretischen Wissensstände bei Praktiker*innen der Sozialen Arbeit in Tirol aus? Wie essentiell sind diese Wissensformen für das professionelle Handeln der Sozialarbeitenden? Sind in der beruflichen Praxis ähnliche Handlungsmuster vorzufinden, wie sie Theorien methodisch fordern? Der vorliegende Artikel präsentiert die Ergebnisse meiner Masterarbeit, in welcher die Verankerung theoretischen Wissens in der sozialarbeiterischen Praxis für fünf Theorien der Sozialen Arbeit quantitativ beforscht wurde.
Lediglich eine der befragten Personen vertritt konsistent eine der im Studium behandelten Theorien. Nur wenige Befragte erläutern eine Methode, die ihr berufliches Handeln maßgeblich beeinflusst und die einer Theorie zugeordnet werden konnte. Die Analyse zeigt also, dass die befragten 68 Sozialarbeitenden aus Tirol die Erfahrung aus der Praxis wichtiger erachten als das theoretische Wissen aus der Ausbildung. Somit deutet die Abschlussarbeit auf die Tendenz einer theoriearmen Praxis der Sozialen Arbeit hin, die in weiteren Forschungsvorhaben genauer untersucht werden sollte.
Schlagworte: Theorien der Sozialen Arbeit, Theorie-Praxis-Transfer, Systemtheoretisches Paradigma der Sozialen Arbeit, Lebensweltorientierung, Postmoderne Soziale Arbeit, Reflexive Sozialpädagogik, Ökosoziales Case Management
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Theories of social work are a mandatory part of a Bachelor or Master program in social work. Within the educational life students frequently get in touch with theoretical discussions. Though, what is the level of theoretical knowledge of social work practitioners in Tyrol? How essential are these forms of knowledge for the professional acting of social workers? Are similar patterns of action to those methodically demanded by theories to be found in professional practice? This article describes the results of my master thesis, which quantitatively researched the question of how theoretical knowledge is anchored in social work practice for five theories of social work.
Only one person consistently represents one of the theories covered. Only a few interviewees explain a method that significantly influences their professional actions and could be assigned to one of the theories. The analysis shows that the 68 social workers from Tyrol who were interviewed considered practical experience to be more important than theoretical knowledge from training. Thus, the final thesis shows the tendency of a practice of social work that is lacking in theories, which should be explored more closely in further research projects.
Keywords: theories of German-speaking social work, methods of social work, knowledge basis of social workers, relationship between theory and practice